About Me
Saya seorang guru Bahasa Inggeris yang berdedikasi dengan latar belakang dalam Teaching English as a Second Language (TESL). Berkelulusan Sarjana Muda Pendidikan (TESL), saya mempunyai pengalaman dalam mengajar pelajar dengan pelbagai tahap kemahiran bahasa Inggeris. Saya percaya bahawa pembelajaran bahasa harus menyeronokkan, interaktif, dan memberi inspirasi kepada pelajar untuk berkomunikasi dengan yakin. Sepanjang pengalaman saya, saya telah menggunakan pelbagai kaedah pengajaran yang kreatif untuk memastikan pelajar bukan sahaja memahami bahasa Inggeris tetapi juga dapat menggunakannya dalam situasi sebenar. Sebagai seorang pendidik, saya komited untuk membantu pelajar mencapai potensi penuh mereka dalam penguasaan bahasa Inggeris serta membimbing mereka untuk menjadi individu yang berdaya saing dan berkeyakinan tinggi.
Teaching Method(s)
Saya mengamalkan pendekatan pengajaran yang interaktif, berpusatkan pelajar, dan berorientasikan komunikasi untuk membantu pelajar menguasai Bahasa Inggeris dengan lebih efektif.
🔹 Communicative Language Teaching (CLT) – Saya menekankan penggunaan bahasa dalam situasi sebenar melalui aktiviti seperti perbualan, perbincangan kumpulan, dan lakonan peranan (role-play) bagi meningkatkan kemahiran komunikasi pelajar.
🔹 Student-Centered Learning – Saya percaya bahawa setiap pelajar mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza. Oleh itu, saya menggunakan pelbagai strategi, termasuk pembelajaran berasaskan projek (Project-Based Learning) dan teknik pembelajaran koperatif untuk memastikan penglibatan aktif pelajar.
🔹 Interactive & Engaging Activities – Saya menerapkan permainan bahasa, teknologi interaktif, lagu, serta bahan autentik seperti artikel dan video untuk menjadikan pembelajaran lebih menyeronokkan dan bermakna.
🔹 Differentiated Instruction – Saya menyesuaikan pengajaran mengikut tahap keupayaan pelajar, memberikan bimbingan tambahan kepada mereka yang memerlukan dan cabaran kepada pelajar yang lebih mahir.
🔹 Assessment for Learning (AfL) – Saya menggunakan kaedah penilaian formatif seperti refleksi kendiri, maklum balas rakan sebaya, dan ujian diagnostik untuk memantau perkembangan pelajar serta menyesuaikan strategi pengajaran mengikut keperluan mereka.
Dengan pendekatan ini, saya berusaha untuk menjadikan pembelajaran Bahasa Inggeris lebih bermakna, menyeronokkan, dan berkesan bagi setiap pelajar.