About Me
Saya Cikgu Shahira. Saya merupakan seorang pelajar Ijazah Sarjana semester akhir dalam bidang pendidikan (Matematik). Sewaktu saya di peringkat Ijazah Sarjana Muda, saya mengambil kursus Sains Matematik dan subjek major saya ialah Statistik manakala subjek minor saya ialah Pendidikan.
Pengalaman mengajar saya sangat meluas kerana saya sudah didedahkan dalam pasukan tutor dalam sebuah organisasi bukan kerajaan di Segamat, Johor sejak tahun 2015. Saya telah dijemput oleh beberapa buah sekolah di daerah Segamat untuk menjadi tutor di dalam kelas sewaktu sesi persekolahan bagi murid tahun 6, bagi subjek-subjek peperiksaan UPSR. Oleh itu, saya berpengalaman dalam mengajar semua subjek silibus tahun 6. Saya juga merupakan home tuition teacher untuk subjek Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains untuk murid tahun 3,4,5 dan 6.
Tambahan lagi, saya merupakan salah seorang fasilitator dalam TeamTutor bersama sebuah NGO di Segamat, Johor. Bidang pengkhususan saya ialah Matematik Tambahan dan Matematik untuk peringkat sekolah menengah. Selain menjadi salah seorang tenaga pengajar dalam Bengkel Intervensi Matematik SPM di beberapa buah sekolah menengah di daerah Segamat pada tahun 2022, saya juga merupakan penggubal modul Matematik yang digunakan sepanjang sesi tersebut. Dengan mengaplikasikan teknik yang dipelajari dalam “Teaching and Assessment”, saya yakin modul tersebut dapat membantu pelajar untuk meningkatkan kemahiran mereka dalam subjek Matematik.
Selain itu juga, saya merupakan home tuition teacher untuk subjek Matematik dan Matematik Tambahan sejak tahun 2018 sehingga sekarang bagi pelajar sekolah menengah. Bagi saya, mengajar subjek Matematik bukan sahaja melatih pelajar untuk cemerlang dalam pelajaran, tetapi untuk meningkatkan pemikiran matematik dalam diri mereka supaya boleh diaplikasikan dalam setiap situasi dunia sebenar.
Teaching Method(s)
Saya berkebolehan untuk mengajar secara online dan juga fizikal. Saya lebih mementingkan kaedah pemusatan pelajar dengan memberikan pelajar kebebasan untuk menyusun strategi dan mencari penyelesaian sendiri dan saya bertugas sebagai pembimbing dan salah satu pencetus idea kecil buat mereka. Dengan cara ini, saya dapat mengaplikasikan ‘Constructivist Learning Environment’ di mana pelajar akan belajar sepanjang proses mencari jawapan pada setiap soalan. Mereka akan mengaitkan ilmu dalam kelas yang lepas dan ilmu yang baru untuk menjadikan ianya sesuatu yang akan digunakan untuk kelas berikutnya.