Profile Picture

Nurul Afiqah *******

Sarjana Muda - BACHELOR OF SCIENCE (HONOURS) BIOLOGY

Universiti Malaysia Perlis (Arau) (Graduated)

Batu Ferringhi, Pulau Pinang

Tutor Training

For those interested in this tutor

Book Now via WhatsApp
About Me
Nama panggilan mesra saya ialah Afiqah. Saya kini berada di semester ketiga, iaitu semester terakhir, dalam program Diploma Pendidikan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan sedang menjalani praktikum sebagai guru di sebuah sekolah menengah. Sepanjang tempoh pengajian dan latihan ini, saya telah memperoleh pelbagai pengalaman mengajar, terutamanya dalam persekitaran sekolah menengah. Selain itu, saya juga mempunyai dua tahun pengalaman bekerja di syarikat STEM, iaitu Penang Science Cluster, sebuah organisasi yang menganjurkan program-program pendidikan berasaskan sains dan teknologi mengikut perkembangan semasa, yang melibatkan pelajar sekolah rendah dan menengah.

Secara rasmi, saya kini mengajar di sekolah menengah melalui praktikum. Namun begitu, pengalaman saya di Penang Science Cluster turut memberi peluang untuk saya mengendalikan bengkel serta sesi pembelajaran interaktif kepada murid sekolah rendah, menjadikan saya fleksibel dan berkemahiran untuk mengajar kedua-dua peringkat pelajar. Subjek-subjek utama yang saya ajar ialah Biologi, Sains, serta modul dan aktiviti berkaitan STEM (Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik). Selain itu, saya juga berpengalaman mengajar subjek-subjek tambahan seperti Pendidikan Alam Sekitar, Reka Bentuk dan Teknologi Asas, serta menganjurkan bengkel pengenalan kepada pengaturcaraan dan teknologi digital menggunakan platform seperti Scratch dan Python.

Saya memiliki beberapa kemahiran khusus dalam bidang pendidikan, antaranya termasuk kebolehan untuk mereka bentuk bahan pengajaran STEM yang menarik dan interaktif, mengaplikasikan pendekatan Project-Based Learning (PBL) dalam bilik darjah, membina dan membangunkan modul pembelajaran yang berkesan, serta menggunakan platform pembelajaran digital dan asas pengaturcaraan dengan baik. Saya juga mahir dalam mengendalikan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dan mampu mengurus kelas secara mikro dan makro. Selain itu, saya juga sering menyediakan nota ringkasan yang menarik menggunakan Canva untuk membantu pemahaman pelajar terhadap sesuatu subjek.

Antara kejayaan terbaik yang pernah saya capai ialah menjadi fasilitator utama dalam pelbagai bengkel STEM dan AI yang melibatkan pelajar dari dalam dan luar negara, membimbing pelajar menghasilkan projek kreatif untuk pertandingan seperti Scratch Hackathon, serta terlibat dalam pelaksanaan program pendidikan STEM peringkat negeri bersama Penang Science Cluster, yang telah berjaya memberi pendedahan teknologi kepada ratusan pelajar sekolah di seluruh negeri.
Teaching Method(s)
Dalam sesi pengajaran saya, saya menerapkan pelbagai teknik yang menarik dan interaktif untuk memastikan pelajar lebih fokus dan bermotivasi. Antaranya ialah penggunaan pembelajaran berasaskan permainan (game-based learning), kuiz digital seperti Quizizz dan Wordwall, serta aktiviti hands-on atau simulasi menggunakan bahan mudah guna. Saya juga mengintegrasikan elemen teknologi seperti Scratch dan aplikasi pendidikan interaktif untuk menjadikan topik yang diajar lebih mudah difahami dan relevan kepada kehidupan sebenar pelajar. Selain itu, saya juga menyediakan ringkasan nota yang menarik dan mudah difahami menggunakan Canva bagi setiap subjek untuk membantu pelajar membuat ulang kaji secara visual dan sistematik.

Pendekatan saya lebih bersifat murid sebagai pusat pembelajaran, di mana saya galakkan kolaborasi kumpulan kecil, pembelajaran berasaskan projek (project-based learning), dan perbincangan dua hala supaya pelajar boleh berkongsi pandangan serta belajar secara aktif. Untuk memastikan pelajar benar-benar memahami ilmu yang diajar, saya akan membuat penilaian formatif berkala, seperti soal jawab spontan, refleksi murid, dan latihan pengukuhan mengikut aras keupayaan mereka. Saya juga kerap menghubungkan isi pelajaran dengan situasi harian dan menggunakan visual atau analogi supaya pelajar lebih mudah membuat gambaran konsep yang diajar.

Dari segi teknik untuk membantu pelajar skor dengan baik, saya fokus kepada latihan berpandukan format peperiksaan sebenar, teknik menjawab soalan berstruktur, penggunaan kata kunci penting, dan pendekatan latih tubi yang berfokus.
Subject
Subject School Level
Reka Bentuk dan Teknologi
Tingkatan 1 Tingkatan 2 Tingkatan 5 Tingkatan 4 Tingkatan 3 Darjah 3 Darjah 4 Darjah 5 Darjah 6
Kimia DLP
Tingkatan 1 Tingkatan 2 Tingkatan 5 Tingkatan 4 Tingkatan 3
Sains DLP
Tingkatan 1 Tingkatan 2 Tingkatan 5 Tingkatan 4 Tingkatan 3 Darjah 3 Darjah 4 Darjah 5 Darjah 6 Darjah 1 Darjah 2
Biologi DLP
Tingkatan 1 Tingkatan 2 Tingkatan 5 Tingkatan 4 Tingkatan 3
Prasekolah - 3M
Tadika
Coding
Tingkatan 1 Tingkatan 2 Tingkatan 5 Tingkatan 4 Tingkatan 3 Darjah 3 Darjah 4 Darjah 5 Darjah 6 Darjah 1 Darjah 2