Profile Picture

Muhammad Asyraf *******

Sarjana Muda - ART OF EDUCATION

Universiti Sains Malaysia (Georgetown) (Graduated)

Tasek Gelugor, Pulau Pinang

Fakulti Pendidikan

Tutor Training

Training Sejarah SPM

For those interested in this tutor

Book Now via WhatsApp
About Me
Saya Muhammad Asyraf Danial bin Azhan. saya merupakan pelajar lepasan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan USM. Saya juga merupakan terlibat dalam coaches BM dan Sej. Pencapaian Saya dalam pendidikan adalah merupakan Calon A dalam latihan Mengajar di Sekolah Menengan Dato Haji Mohd Nor.
Teaching Method(s)
Antara pembelajaran yang saya terapkan adalah seperti berikut: 1. Pembelajaran Berasaskan Permainan (Game-Based Learning)
Gunakan kuiz seperti Kahoot, Quizizz, Wordwall.
Contoh: Fun Games
2. Lakonan / Simulasi (Role Play & Simulation)
Pelajar melakonkan watak atau situasi sebenar.
Contoh: Perbicaraan mahkamah sejarah, sidang media, temu duga kerja.
Sesuai untuk subjek Bahasa Melayu, Sejarah,
💬 3. Pembelajaran Kolaboratif
Pelajar belajar dalam kumpulan: Jigsaw, Think-Pair-Share, Gallery Walk.
Menggalakkan komunikasi, pemikiran kritis & empati.
4. Integrasi Teknologi
penggunaan Padlet, Canva, Flipgrid, Nearpod, Edpuzzle untuk pembentangan & refleksi.
penggunaan AR/VR (Augmented Reality / Virtual Reality) untuk subjek Geografi.
🎨 5. Pembelajaran Visual dan Kreatif
• Peta minda, infografik, komik pendidikan, sketsa lukisan.
• Teknik ini membantu pelajar visual learner.
6. Teknik Bercerita (Storytelling)
• Guru atau pelajar menyampaikan isi pelajaran melalui cerita beremosi dan bermakna.
• Digunakan dalam BM,Sejarah.
7. Ucapan Spontan / Debat
Membina keyakinan pelajar, kemahiran komunikasi dan hujah.
Teknik seperti “Speak Up!”, Debat Mini Remaja 8. Soal Jawab Berimpak Tinggi (Socratic Questioning)
Soalan tahap tinggi untuk mencetus pemikiran analitikal.
Teknik: “Apa akan berlaku jika…?”, “Mengapa kamu fikir begitu?”
9. Pembelajaran Berasaskan Projek (Project-Based Learning)
Pelajar hasilkan projek sebenar: video, model 3D, pameran.
Sesuai untuk topik yang kompleks dan memerlukan aplikasi dunia sebenar.
10. Pembelajaran Kontekstual / Autentik
pelajaran dengan dunia sebenar pelajar (isu semasa, komuniti).
Contoh: “Buat iklan produk tempatan”, “Tulis surat rasmi kepada pihak berkuasa”.
11. Teknik Koperatif Kagan (Kagan Structures)
Struktur seperti Round Robin, Rally Coach, Timed Pair Share.
Fokus kepada interaksi sosial dan akademik secara seimbang.
12. Pembelajaran Berasaskan Masalah (Problem-Based Learning)
Pelajar diberi situasi bermasalah dan mereka perlu selesaikan.
Sesuai untuk merangsang kreativiti dan pemikiran kritis.
Subject
Subject School Level
Bahasa Melayu
Universiti - Ijazah Sarjana Muda Tingkatan 1 Darjah 2 Darjah 3 Tingkatan 4 Tingkatan 5 STPM - Tingkatan 6 Asas (Basic) Tadika Darjah 1 Darjah 4 Darjah 5 Darjah 6 Tingkatan 2 Tingkatan 3 Cambridge CBSE - Tahun 6 Cambridge - Tahun 1 Cambridge - Tahun 2 Cambridge - Tahun 3 Cambridge - Tahun 4 Cambridge - Tahun 5 Cambridge - Tahun 9 Cambridge - Tahun 6 Cambridge - Tahun 7 Cambridge - Tahun 8 Cambridge - Tahun 10 Cambridge - Tahun 11 IGCSE KAFA - Darjah 6 KAFA - Darjah 1 KAFA - Darjah 2 KAFA - Darjah 3 KAFA - Darjah 4 KAFA - Darjah 5 Mengaji IGCSE MRSM - Tingkatan 1 IGCSE MRSM - Tingkatan 2 IGCSE MRSM - Tingkatan 3 IGCSE MRSM - Tingkatan 4
Sejarah
Darjah 1 Darjah 2 Darjah 3 Darjah 4 Darjah 5 Darjah 6 Dewasa STPM - Tingkatan 6 Tadika Tingkatan 1 Tingkatan 2 Tingkatan 3 Tingkatan 4 Tingkatan 5 Universiti - Diploma Universiti - Ijazah Sarjana Muda