Profile Picture

Syazatul Izzah *******

Sarjana Muda - Bahasa Inggeris

Institut Pendidikan Guru (Graduated)

Ipoh, Perak

Institut Perguruan

Tutor Training

English Primary Training

Training Motivation In Education

Training Online Class Preparation

For those interested in this tutor

Book Now via WhatsApp
About Me
Saya merupakan guru graduan Institut Pendidikan Guru (IPG) dengan subjek major Bahasa Inggeris. Mempunyai pengalaman lebih 4 tahun mengajar murid sekolah rendah termasuk murid pemulihan dan orang asli sepanjang berada di IPG. Saya mahir menggunakan pendekatan kreatif dan moden, serta mesra kanak-kanak lebih-lebih lagi kanak-kanak generasi kini. Saya turut berpengalaman bekerja di pusat tuisyen sebelum ini.
Antara kejayaan saya sebagai seorang guru ialah mencipta suatu kaedah belajar grammar melalui lagu dan kad permainan dan telah terbukti berkesan dapat membantu murid saya memahami sesuatu konsep Bahasa Inggeris itu dengan lebih cepat dan mudah. Saya pernah mencipta pelbagai bahan bantu mengajar yang menarik untuk membantu mempertingkatkan pembelajaran.
Saya mempunyai kesabaran yang tinggi di mana ia amat penting untuk membimbing murid ke arah kejayaan. Saya juga seorang komited, kreatif dan sangat memahami murid-murid saya.
Selain Bahasa Inggeris, saya juga berkebolehan untuk mengajar membaca Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris kerana saya berpengalaman mengajar kanak-kanak 'slow learner' dan murid asli membaca.
-
I am a graduate teacher from the Institute of Teacher Education (IPG), majoring in English. I have over four years of experience teaching primary school pupils, including remedial students and indigenous (Orang Asli) children, throughout my time in IPG. I am skilled in using creative, modern, and child-friendly approaches, particularly suited for today’s generation of learners. I also have prior experience working in a tuition center.
One of my key achievements as a teacher is developing a grammar learning method using songs and card games, which has proven effective in helping my pupils grasp English concepts more quickly and easily. I created fun and captivating teaching materials that help improve learning.
I possess a high level of patience, which is essential in guiding pupils toward success. I am also committed, creative, and highly empathetic toward my students' needs.
In addition to teaching English, I am also capable of teaching reading in both Malay and English, as I have experience working with slow learners and indigenous children in reading development.
Teaching Method(s)
Bagi murid yang lemah Bahasa Inggeris pada umur 10-12 tahun, saya menggunakan pendekatan, "FROM THE BEGINNING" di mana saya mengajar murid mengikut setiap konsep dalam Bahasa Inggeris daripada asas kepada yang lebih mendalam. Bagi murid 5-9 tahun, saya mengintregrasikan Bahasa Inggeris iaitu "ENGLISH EVERYWHERE" dalam topik-topik menarik yang serasi dengan minat murid.
Kaedah pengajaran yang saya gunakan adalah berbentuk INTERAKTIF dan MENYERONOKKAN seperti nyanyian, bercerita, permainan bahasa, dan penggunaan bahan bantu mengajar visual seperti kad imbas, gambar, dan video pendek.
Bagi mengajar membaca, saya menggunakan KAEDAH FONIK seperti; bunyi dan padankan huruf, lagu fonik (seperti Jolly Phonics) dan aktiviti membina perkataan menggunakan kad huruf. Ini sangat berguna untuk murid yang masih lemah membaca dan menyebut perkataan.
Banyak lagi kaedah menarik yang saya aplikasikan dalam pelajaran yang dapat membantu pembelajaran murid lebih efektif dan menyeronokkan.
-
For pupils who are weak in English aged 10–12, I use the "FROM THE BEGINNING" approach, where I teach each concept in English progressively — from the basics to more advanced content. For pupils aged 5–9, I integrate English through "ENGLISH EVERYWHERE", using fun and engaging topics that align with their interests.
The teaching methods I use are interactive and enjoyable, such as singing, storytelling, language games, and the use of visual teaching aids like flashcards, pictures, and short videos.
To teach reading, I apply the PHONICS METHOD, which includes sound and letter matching, phonics songs (such as Jolly Phonics), and word-building activities using letter cards. This is especially helpful for pupils who are still struggling with reading and pronunciation.
There are also many other exciting methods I apply during lessons to make learning more effective and enjoyable for my pupils.
Rating & Review

Muhammad Ali Bunyamin

Bahasa Inggeris

Anak sy serasi dengan cikgu. Terima kasih

Subject
Subject School Level
Membaca B. Inggeris
Darjah 1 Darjah 2 Darjah 3 Darjah 4 Darjah 5 Darjah 6 Tadika
Membaca B. Melayu
Tadika Darjah 1 Darjah 2 Darjah 3 Darjah 4 Darjah 5 Darjah 6
Bahasa Inggeris
Darjah 1 Darjah 2 Darjah 3 Darjah 4 Darjah 5 Darjah 6 Tadika Darjah 1 Darjah 2 Darjah 6 Darjah 5 Darjah 4 Darjah 3