About Me
Hai, nama saya Hazlina dan saya seorang jurutera dengan ijazah Sarjana Muda dalam Kejuruteraan Elektronik. Walaupun saya bukan seorang guru tradisional, saya mempunyai minat yang mendalam dalam memberikan pendidikan kepada kanak-kanak dan mempunyai pengalaman bekerja dengan kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur.
Semasa tahun-tahun saya di universiti, saya menjadi sukarelawan dengan kelab universiti saya di mana saya membantu dan membimbing pelajar pelajar sekolah menengah dalam membina dan memprogram projek mereka dengan Arduino. Melalui pengalaman ini, saya menemui minat saya dalam mengajar dan bagaimana saya menikmati bekerja dengan kanak-kanak.
Teaching Method(s)
Teknik pengajaran saya bergantung pada perbincangan. Saya percaya bahawa perbincangan mencipta satu persekitaran pembelajaran yang dinamik dan menarik yang menggalakkan pelajar untuk mengambil bahagian secara aktif dan memberikan sumbangan idea mereka. Apabila pelajar digalakkan untuk berbincang tentang sesuatu topik, mereka tidak hanya belajar dari rakan sebaya mereka tetapi juga memperoleh pemahaman yang lebih mendalam tentang subjek tersebut.
Untuk memudahkan perbincangan, saya biasanya memulakan dengan memperkenalkan topik dan memberikan beberapa maklumat asas. Kemudian, saya menggalakkan pelajar untuk berkongsi pendapat dan idea mereka, bertanya soalan, dan memberikan maklum balas kepada satu sama lain. Saya juga memastikan untuk memberikan peluang kepada pelajar untuk merenungkan apa yang mereka telah pelajari dan mengaitkannya dengan pengalaman mereka sendiri.
Berdasarkan pengalaman saya, perbincangan adalah cara yang berkesan untuk membantu pelajar mengembangkan kemahiran berfikir secara kritis dan komunikasi, serta belajar bagaimana bekerja secara berkolaborasi. Ia juga membantu pelajar untuk lebih terlibat dalam proses pembelajaran, yang menyebabkan pemahaman yang lebih baik terhadap bahan pengajaran. Keseluruhannya, saya percaya bahawa perbincangan adalah bahagian penting daripada apa jua kaedah pengajaran yang berkesan, dan saya berusaha untuk memasukkan perbincangan dalam pembelajaran saya sebanyak mungkin.